דף הבית >> לימודיסק שאלות ותשובות הורים

לימודיסק - שאלות ותשובות

 
 


לימודיסק - שאלות ותשובות על משחק לימודיסק
מי עומד מאחורי פיתוח המשחק?

מאחורי פיתוח המשחק עומדות שתי נשים מתחום החינוך הפורמאלי והבלתי פורמאלי - צופי קלקודה, וליאור ברוך. ניסיון בעבודה עם ילדים בגני ילדים ועבודה עם ילדים בחוגי העשרה. צוות היזמות קיבלו ייעוץ חינוכי, פסיכולוגי ולשוני במהלך תכנון ובניית המשחק.


כמה משחקים יש בתוכנה?

המשחק מותאם לשלוש רמות גיל: רמה קלה - לגילאי שנתיים שלוש, רמה בינונית - לגילאי שלוש ארבע ורמה קשה - לבני חמש ושש.

כל רמה מותאמת קוגניטיבית ומוטורית לשכבת הגיל ומכילה 23 משחקי חשיבה ויצירה הנוגעים ב - 10 מיומנויות למידה.
לימודיסק - משחקי חשיבה בפנייה אישית של דוני










האם הילדים יכולים להסתדר לבד במשחק?

אחת ממטרות המשחק הינה פיתוח הקשב והריכוז יחד עם פעילות עצמאית. שילוב משחק מחשב השזור בסיפור, מאפשר לנו לשלב את ההוראות בסיפור כך שהילד המשחק, במרבית המקרים, אינו צריך עזרה של הורה מטווח. ברור שגיל הילד והתפתחותו בהחלט גורמים משפיעים.

יחד עם זאת תוכנת לימודיסק יכולה להיות הזדמנות נהדרת למימוש זמן איכות במשפחה:
* להורים/סבים וילדים – משחק מהנה משותף, הקשבה לסיפור והבנתו, שיחה על רגשות ומחשבות שהסיפור מעורר, פתרון פאזלים (60 במספר) משותף וגם ביצוע פעילויות יצירה משותפות.

* העזרה בשימוש בתוכנה יכולה להיות הזדמנות נהדרת לקשר של אחים בוגרים עם אחים צעירים. האחים הבוגרים יכולים לסייע לצעירים ולהדריך אותם בהבנת המשימות.


באיזה תכנים מקצועיים מטפל המשחק?

1. פיתוח יכולות עיבוד נתונים ומידע:
   ניתוח מצבים,
   מספרים ומנייה,
   השוואה,
   שונות.

2. איתגור חשיבה לוגית:
   פתרון בעיות,
   הקשה והיסק לוגי (כאשר אז...),
   קבלת החלטות מנתונים,

3. יכולות שרטוט וציור:
  יצירתיות ודמיון,
  תצפית והבחנה,
   מוטוריקה עדינה,
   התמקדות בפרטים,
   מעקב אחר הנחיה,
   ניהול משימות, 
   תפיסה חזותית.

4. פיתוח חשיבה ייחודית:
   חשיבה אחרת לפתרון בעיות, הפעלת הדמיון, פתרון בעיות (מה?, למה?, היכן?, כיצד?, מתי?),
   שימוש בידע קודם לפיתוח רעיונות חדשים,
   תפיסת המרחב החזותי (צורות, בנית פאזלים, הכרת הצורות וההבדלים ביניהם), פעילות/מיקומי במרחב (התאמת צורות, סידור מחדש, ניווט).
לימודיסק - תכנים מקצועיים
 





































לאיזה גיל מתאימים המשחקים?

המשחקים מתאימים לילדים מגיל 2 עד 6 ובנוי בשלוש דרגות קושי המתאימות קוגניטיבית ומוטורית, להתפתחות הילד ולגילו: רמה קלה - לבני 2 עד 3, רמה בינונית- לבני 3 עד 4, ורמה קשה - לבני 5 עד 6


הילד שלי בן שנתיים האם זה לא גיל מוקדם מדי?

התלבטות הורים לגבי השימוש במחשב בגיל מוקדם, שנתיים, מוכרת וברורה. המשחק מיועד לילדים שהוריהם רואים במחשב מכשיר למידה ואו ילדים שהשימוש בכלי זה מושך את תשומת ליבם, בעקבות צפייה בבני משפחה הורים/אחים המשתמשים במחשב
.
בגילאי שנתיים שלוש, אנו מכירים שני קשיים מרכזיים למשתמשים הצעירים:
1. ריכוז ו"יכולת ישיבה" מול המחשב
ובכן, אם אתם רואים בשימוש מושכל במחשב כלי למידה נעשו בתוכנה התאמות פיזיות כך שיתאים עבורם. (ראו בהמשך) מדיווחי הורים, מתברר כי יש קבוצת ילדים, מסיבות שונות, המגלים עניין וכושר ריכוז בפעילות מול מסך, כבר לפני גיל זה.

2. קושי בתפעול "העכבר המשפחתי הסטנדרטי".
עבור קטנטנים שהשימוש בעכבר מהווה "מטרד", המשחק הותאם
א. לשימוש ב"מקלדת קומפי", למי שיש. לחיצה על לחצן העיגול המרכזי במקלדת זו מאפשר לילדים להתקדם במשחק באופן עצמאי.

ב. לאלו שאין בידם מקלדת זו, נעשו גם התאמות עבור המקלדת הביתית. לחיצה על מקש הרווח (הגדול והברור מבין מקשי המקלדת) מבצע את אותן הפעולות כמו בלחצן המרכזי ב"מקלדת הקומפי".

ג. ולאלה שמעיזים ומצליחים לאחוז בעכבר, הותאם המשחק באמצעות יצירת שטחי לחיצה גדולים, כך שגם כאשר הילד המשתמש "מפספס" את המיקום הדורש לחיצה, המשחק מגיב והוא מצליח להתקדם.


רוב תכני המשחק מתאימים לגילאי שנתיים, הילדים נהנים מהסיפור המוצג באנימציה מהדמויות ומהקשר האישי שיוצר "דוני" גיבור המשחק, עימם. קטנטנים אפשר להושיב על ברכי ההורה להראות להם את הפעילות, הילד מצביע על המסך כתגובה לשאלות וההורה משמש כמתווך בשימוש בעכבר.

 
לימודיסק - מוטוריקה







 





























האם הילדים חייבים לסיים כל משימה על מנת להתקדם במשחק?

המשחקים משולבים בסיפור עלילה, הפעילויות מסודרות במבנה טורי, הילד המשחק עובר מפעילות לפעילות כאשר הדמות המובילה (דוני) מופיעה בין כל פעילות ומשמשת הן כמספרת והן כמפעילה של המשחק. בנוסף, נבנתה למשחק מפת ניווט ציורית המאפשרת ניווט קל מפעילות לפעילות. מפת ניווט זו ברורה ונגישה ומאפשרת, לילדים שרוצים לשחק שוב במשהו שאוהבים, למצוא בקלות ולשוב לשם בעצמם. כמו כן, ילדים שנתקלים בשלב קשה, יכולים לדלג ולנווט לשלב אחר.


לילד שלי יש קשיים מוטוריים, האם המשחק יכול לעזור לו?

כן בהחלט. חלק ממטרות המשחק נועדו לסייע לילדים בשיפור התחום המוטורי. יש צורך להפעיל "עכבר" ולעיתים לבצע גרירת אובייקטים לצורך בניה והשלמת צורות. על מנת לסייע למתקשים, האובייקטים נבנו בשטח לחיצה גדול מהרגיל, הפחתת הצורך בדיוק מקלה על הילד המשתמש.


לילד שלי יש קשיי שפה, האם המשחק יכול לעזור לו?

כאמור, המשחק שזור בסיפור עלילה ומשתמש במגוון מילים רחב ועשיר. על מנת למנוע חזרתיות ולשעמם את המשתמש, יחד עם הצורך להעשיר את אוצר המילים, השתמשנו בביטויים שונים בעלי אותה משמעות, לדוגמא: היכן?, איפה? או מי יוצא דופן?, מה יוצא דופן?, מה שונה? וכדומה.


הילדה שלי פוחדת כאשר יש צורך לעמוד בזמנים, האם המשחק מתאים עבורה?

מבנה המשחק תוכנן ללא שעון או הגבלת זמן, כמו כן, הוא מאפשר לילדים לטעות וללמוד דבר חדש תוך כדי ביצוע הטעות. המשובים (פידבק) במשחק חיוביים ומגוונים ומכילים פניה אישית בשם הילד המשחק. על פי תפיסתנו למידה תוך הנאה משמעותית יותר לכן בנינו משחק שנועד כולו להנאה ללא גורמי מתח והפחדה המשמשים כתמריץ במשחקים מקובלים. הילדים יכולים לחשוב, לדמיין, ולהתלבט כמה זמן שירצו.


הילדה שלי מתקשה בעברית, האם תוכל להנות ולהסתדר בתפעול המשחק?

המשחק כולו מדבר בעברית, לטעמנו דרך מצוינת להעשיר את אוצר מלים ולשפר את השליטה בשפה. ילד שאינו מכיר לחלוטין את השפה צריך ליווי הורה או מדריך.

הילדים מצליחים להבין ולקלוט את המתרחש בצורה אינטואיטיבית, השילוב של ויזואליות (מראה עיניים) ושמע (הנחייה קולית), מאפשר הרכשת ידע ולימוד המילים החדשות.

תהליך למידה מתרחש גם כאשר הילדים טועים ונתנו תשובה לא נכונה, המשחק יציין על מה לחצו ויבקש מהילדים לחפש שוב את התשובה המבוקשת.

 
לימודיסק - ניווט
















הילדה שלי בת ארבע אבל היא מאד חכמה נראה לי שכבר עברה את הכל?

יש ילדים בטווח הגיל האמור, שמפותחים מאוד בתחום הקוגניטיבי (חשיבה), אבל מבחינה רגשית, בדרך כלל הם ילדים רגילים. אווירת המשחק, הסיפור, ההזדהות עם הדמות המובילה והסיפוק שהילדים חשים מכך שהם עוזרים לדינוזאור הקטן ממלאים צורך רגשי גם עבור ילדים מפותחים מאד.

פעילויות היצירה החופשית, משחקי הזיכרון ו-60 הפאזלים רבי החלקים, יסייעו בפיתוח היצירתיות ותביא את יכולתם לידי ביטוי.


יש הרבה משחקי מחשב חינמיים באינטרנט, שיש בהם עבודה על צורות צבעים מספרים, אותיות... למה דווקא לקנות את התוכנה הזו?

זו עובדה נכונה. יש הרבה מאד משחקי חשיבה שעושים את אותו הדבר, אבל....
בלימודיסק יש לפחות 10 דברים מיוחדים שלא יופיעו בכל מקום:
 
1. משחקי החשיבה פונים לילדים בשמם הפרטי. הפנייה האישית מרכזת את תשומת ליבו של הילד:
    א. שיטה זו גורמת לעלית הריכוז וללימוד טוב יותר
    ב. מעניקה לילד תחושת ביטחון בהציבנו אותו במרכז
    ג. מעודדת את המשחק להגיב ולהצליח
    ד. יוצרת תחושה אמיתית של הדרכה וליווי אישי

2. תוכנה זו הינה שילוב של משחקי חשיבה ולימוד כחלק מסיפור הרפתקה מהנה ומסקרן. ההנאה מההשתתפות בהרפתקה, מאפשרת חזרתיות על תכנים שהופכת את הלימוד למעניין וקליט.

3. לכל נושא הוגדרה פעילות, שיש לה התחלה וסוף. הילדים מאותגרים לבצע את המשימה, באמצעות מגוון תגמולים, שמאפשר להם הנאה והתמדה. לדוגמא: פתרון חלק מ"הבעיות" במשחק נועד על מנת לסייע לחיות היער.

4. במשחק אין תחושת לחץ המתלווה מהגבלת זמן  ואין חובת ביצוע שלב מסוים על מנת להתקדם לשלב שאחריו.
   א. הילדים יכולים להתקדם בקצב האישי שלהם
   ב. יכולים לבחור את המשימות שהם מרגישים בטוחים איתם
   ג. הנווט בין שלבי המשחק  קל וברור
   ד. כל ילד יכול לבחור להתקדם ולגדול עם המשחק בקצב האישי  שלו

5. בתוכנה זו אין מדידה ערכית או שעון זמן המכריז על סיום משחק (GAME OVER) בגלל שלא הצליחו. אין מילים שמבטאות כישלון, כמו: "טעית", "לא נכון" "אופס", כמו כן כל כישלון מאפשר למידה של משהו חדש.במשחק המחשב לימודיסק אין מערך ציונים או צורך של המשחק "להצליח" בכל מחיר.

6. במשחק אין דמויות או קולות מפחידים
     א. אין שימוש באלימות מילולית או ויזואלית. הדמויות, השפה והקצב, נבחרו בקפידה.
     ב. עוצמת הצלילים והמוסיקה אינם מפחידים ואו יוצרים עומס גירויים.

7.  שפה עברית עשירה ותקנית - המשחק משתמש בשפה עשירה ומגוונת ונבדק ע"י לשונאית מקצועית.

8. מספר פעילויות במשחק נותנת הזדמנות לפעילות חווייתית להורים וילדים ולביטוי היצירתיות גם במסגרות שמחוץ למשחק.  מאפשרת שילוב של "עבודת כפיים" מתוצרים שהם ייצרו באמצעות התוכנה ע"י גזירה הדבקה צביעה ידנית וכד'.

9. במשחק משולבת תוכנת יצירה מקורית שאיננה קיימת בתוכנות משחק אחרות.

10. "משחק סגור" שנמצא בדיסק, מאפשר לנו ההורים בקרה על תכנים בהם צופים ילדינו, שליטה על התכנים ונטילת יוזמה על שימוש בפעילויות איכותיות. בנוסף, יש לנו הזדמנות להקטין את המגע של ילדינו עם הסיכונים הנמצאים ברשת.



ראיתי כבר תוכנה כזאת אני מכיר את זה....

יכול להיות שראית משחק המכיל את רעיון שילוב שמות הילדים בשיר או בתוכנה אחרת, אבל את משחק הרפתקה זה לא ראית. לימודיסק משלב פעילות לימודית סמויה בהרפתקה אינטראקטיבית, זה משחק מחשב המשלב גישה חדשה וייחודית בשוק משחקי המחשב לילדים.





יש לי עוד שאלות איפוא אפשר לשאול?
אם תרצו לשאול שאלות נוספות להעיר או להאיר, אתם מוזמנים לעשות זאת כאן.
במייל : צופי - tsofi@artnsmart.com
או בטלפון - 050-8455245


לימודיסק - משחק
 
     
+ שלח משוב

              

[Top]      שמירת פרטיות  | דף הבית  |  תקנון האתר | מפת האתר

משחקים לילדים | הורים וילדים| חינוך ילדים | יצירה לילדים | משחקים לגיל הרך | משחקי מחשב לילדים | משחקי חשיבה לילדים